Powrót

Małopolska turystyką stoi – wsparcie samorządu dla sektora turystycznego

Małopolska turystyką stoi – wsparcie samorządu dla sektora turystycznego

turyści na szlaku w górach
O tym jak ważną rolę w gospodarce odgrywa turystyka nikogo nie trzeba przekonywać.  W 2019 r. Małopolskę odwiedziło blisko 18 mln osób, a szacunkowe wpływy wyniosły ponad 15 mld zł. Jednakże branża turystyczna to jedna z tych, które najbardziej ucierpiały na skutek tegorocznej pandemii związanej z COVID-19. Zamknięte lotnisko, hotele, bary, restauracje, muzea oraz inne obiekty. Brak możliwości podróżowania, zwiedzania i poznawania otoczenia. Być może koronawirus już za nami, ale przed nami ogromne wyzwanie – odbudowa sektora turystyki w naszym regionie.

Zarząd Województwa Małopolskiego już w maju uruchomił projekt współfinansowany ze środków unijnych pn. „Małopolska Tarcza Antykryzysowa – Pakiet Przedsiębiorczość”, realizowany w Małopolskim Centrum Przedsiębiorczości. Projekt wpiera utrzymanie miejsc pracy w firmach, które zostały dotknięte kryzysem w wyniku COVID-19. Dzięki temu przedsięwzięciu wsparcie na utrzymanie płynności finansowej dotrze do ponad 3 tys. firm w regionie.  Łącznie, aż 13% wszystkich bonów rekompensacyjnych trafi do firm wspierających małopolską turystykę, a 17% do właścicieli restauracji i innych placówek gastronomicznych. Na utrzymanie miejsc pracy w tych branżach przekazane zostaną środki w wysokości niemal 54 mln zł.

Już pierwsze umowy zostały podpisane. Pierwsza z nich to umowa z firmą Targi w Krakowie Sp. z o.o. – największym na południu kraju i trzecim w Polsce organizatorem targów i kongresów, właścicielem EXPO Kraków. Drugą umowę podpisało Biuro Turystyki JAWORZYNA TOUR Kaczmarczyk Wilk Sp.j., specjalizujące się w organizacji kolonii dla dzieci, obozów młodzieżowych, zimowisk oraz wczasów dla rodziców z dziećmi. Trzecią firmą jest MARCIN WOJNAROWSKI FIRMA WOJNAROWSKI – świadczący usługi przewozu osób dla branży turystycznej, eventowej oraz klientów biznesowych. Łączna wartość podpisanych umów to 648 tys. zł. Granty zostaną przeznaczone na koszty związane z bieżącą działalność firm oraz na pokrycie wynagrodzeń dla pracowników.

Zarząd Województwa Małopolskiego podejmuje również inne działania mające ratować turystykę w regionie. Przygotowywana jest ogólnopolska kampania promocyjna zachęcająca do spędzania czasu wolnego w Małopolsce. Promowane będą nie tylko miejsca popularne, dobrze znane i chętnie odwiedzane, ale także małe zakątki czy perły architektoniczne. Prowadzone są także rozmowy z miastem Kraków, aby wspólnie promować i miasto i region. Wszystkim zależy bowiem na tym, aby w najbliższej przyszłości turyści oraz klienci biznesowi wrócili z powrotem do Krakowa i Małopolski. Kluczowe będzie zatem zniesienie obostrzeń na granicach państwa oraz rozstrzygnięcie kwestii związanych z obowiązkiem odbycia kwarantanny dla osób przyjeżdżających z zagranicy.

Odtwórz Odtwórz